HAHAHAHA

Jag läste just något på facebook som bara fick mig att skratta rakt ut!! En öppen konversation där jag läste orden ;
"Jag är svart så jag kan inte vara rasist".

Bara jag som skrattar? Haha! Det är som att säga "jag är vit så jag kan inte vara terrorist".

Kopierat från Nationalencyklopedins hemsida ;

"rasism, ideologi som grundas på den vetenskapligt obevisade idén att människosläktet indelas i olika raser samt på den felaktiga idén att vissa av dessa raser är överlägsna andra."

Att vara rasist innebär alltså att man tror att vi människor är uppdelade i olika raser, och att man tror att vissa av dessa raser är av högre värde än andra.

Just därför håller ju det där ingenstans, haha!

Det finns många hemska människor som faktiskt är rasister. Och mörkhyade människor har blivit utsatta i många många år. Och det är jättefel. Men, i alla fall i Sverige, tror jag nog att det finns lika många ljushyade som mörkhyade rasister. Man hör folk skrika "svenne" och "viting" varje dag, överallt, till vem som helst, av ingen anledning. Ingenting händer. Däremot, om någon skriker "turk" eller "neger" stannar alla upp, fryser till.

Vad är då skillnaden? Personligen tar jag inte åt mig om någon kallar mig svenne eller viting eftersom jag är  svensk (mestadels haha) och vit. Men vad är egentligen skillnaden? Jag ser då ingen... !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0